lördag 20 december 2008

Kärlek, oliver och timjan



Har lånat boken Kärlek, oliver och timjan av Anna och Fanny Bergenström på bokbussen. Och jag blir helt tagen av den. Så mycket vackra bilder och goda recept. Nu såg jag att boken fanns på Adlibris till ett väldigt bra pris. Det blir till att beställa ett exemplar, kan ju inte låna den från bokbussen i all evighet.



Har hittat ett recept på hårtbröd som jag testat att baka, senast i morse faktiskt. Tänkte dela med mig av det här nedan.

Dag 1 börjar man med att smula 1/2 pkt jäst i en bunke. Till det tillsätter man 1 msk honung samt 2 tsk salt samt 6 dl vatten och rör om. Sedan häller man i 6 dl grovt rågmjöl och blandar ihop. Täck degbunken ordentligt och låt stå framme i rumstemperatur tills nästa dag.

Dag nummer 2 tillsätter man 1 msk stött kummin som blandats med 6 dl grahamsmjöl och tillsist 1-3 dl vetemjöl. Dela i 12-14 bitar som kavlas ut med först vanlig slät kavel och sist kruskavel. Strö ut lite sesamfrön på bakbordet då man kavlar ut. Det behövs mycket mjöl när man kavlar ut! Lägg två kakor på varje plåt och grädda direkt utan att jäsa i cirka 8-12 minuter i 225-250 grader.

Ett gott bröd som jag tänkte stila med på julbordet =) Annars kan man alltid kika in på Bagarstugan där det finns en massa smaskigt och mycket vacker och julig inspiration hittar Ni hos Guldkant på livet. Må så gott allihopa och glöm inte tända det fjärde ljuset imorgon. // Maria

6 kommentarer:

Vit Gladiolus sa...

Åhh tack för receptet!!
Jag brukar med vara hos bagarstugan!! HON HAR JU OTROLIGT GODA RECEPT!!!
Kram på dig å trevlig fjärde advent!

Anonym sa...

Fjärde ljuset tänt och snart kommer tomten.... Nedräkningen har börjat, snart kommer vi. Hurra. Ser framemot att få smaka på det goda brödet// kram Nina

n o r d i n g å r d e n sa...

Vilket trevligt boktips och man tackar för att du tcyker jag har trevlig och julig inspiration, va glad jag blir! Jag ska skriva upp receptet på drinken bland kommentarerna till inlägget under i kväll el i morgon fm, sitter på tåget just nu: ) Ha en god jul Maria!!! Mari.

Vit Gladiolus sa...

Skulle bara komma in å säga Gooood-Juuuul vännen!!
Kraaaaam

Lallis - liv och leverne sa...

En Härlig Jul önskar jag dig!
Kram Lallis

Mia stickar sa...

Jag hade inget som helst hopp att hitta rätt garn så det var verkligen en fullträff! Jag är på dag 17 i kalenderstickningen den fick stå tillbaka för en julklappsstickning jag ska visa på bloggen nu men den är så kul att sticka så det blir inga problem att få den klar. Tack för tipset om bagarstugan!Ha en god fortsättning och ett gott nytt år!